Midsommar...

Efter mycket velande fram och tillbaka så kände vi helt enkelt att efter en kaosvecka på jobbet så skulle vi inte orka annat än bara ha det lugnt och skönt på midsommarafton... så fick det bli.
Tillbringade dagen tillsammans med våra vänner Anna och Kristoffer. Snyltade in oss i pappas hus då han var iväg till familjen Eriksson. Avnjöt en god lunch innan pappa avlägsnade sig och sen bar det iväg till sjön för årets första dopp... kallt men kunde ha varit mycket mycket värre. Min badkruka till sambo har dock premiärdoppet kvar, får nog bli på Gotland för hans del.
Väl tillbaka så var det dags för grilltändning... Maten och desserten blev klart över förväntan så efter en härlig dag med underbara vänner, fantastisk mat och underbart väder så gick vi och lade oss helt nöjda med årets midsommarfirande.

Omberg

Passade på under vår lediga vecka att ge oss ut och vandra lite. Bestämde oss för att åka till Omberg och rejäla som vi är så var det självklart den långa slingan som går runt hela Omberg som vi valde. Enligt informationen skulle leden vara 27km men med tanke på hur mycket fel vi gick då märkningen var urdålig så blev det nog närmare 30km.
Första halvan var ärligt talat inget vidare, klampade genom snår med brännässlor och insåg att pilarna som skulle visa vägen pekade åt ALLA håll. Tur att man har någon form av inbyggd kompass så vi faktiskt lyckades ta oss tillbaka på rätt spår då vi varit ute och yrat i skogen.
Vägen tillbaka var istället underbart vacker, fantastisk utsikt över Vättern, små vattenfall och härlig skog att gå i. Lyckades dock få en påhälsning av det djur jag absolut inte tycker om, trots att jag gick och klampade hela tiden... Efter en kort paus så min puls fick lägga sig på en normal nivå igen så vandrade vi vidare.
Fick en stund senare ännu en ofrivillig paus då vi i en hage blockerades av galna kor... Stadsmänniskor som vi är så behöver vi en ordentlig lektion i hur man hanterar dessa situationer. Jag trodde sedan tidigare att korna faktiskt flyttade på sig om man gick försiktigt fram men dessa började istället flåsa, sparka med benen och gå emot oss... vi var inte populära. Vi fick helt enkelt smyga oss sakta bakåt och gå en ordentlig omväg inne i hagen för att komma förbi dessa arga monster.
Kände oss oväntat pigga i ben och fötter när vi började närma oss slutet men insåg att jag kanske hade druckit för lite när tankarna började handla om isglassar och filmen Waterworld.
Efter ca sju timmars promenad så var vi äntligen framme. En otroligt skön dag med ben brända av brännässlor och alldeles skakiga efter den kuperade terrängen. Somnade gott den natten...

Fysisk vecka...

Efter en mycket händelserik vecka så känns kroppen ordentligt mörbultad. Var i väg två dagar tillsammans med ca 45st butikschefer på Syllerstorpett och fick prova på helt galna aktiviteter. Har nu kört bil som styr åt fel håll, kört bil utan att se, rally/folkrace, cyklat med rumpstyrning och mycket mycket mer. Lagom då träningsvärken sakta började lägga sig så var det dags att ge sig ut och campa. Var förra helgen och inhandlade ett tält, en aning dyrare än vad jag hade tänkt mig, jag hade hittat ett zebramönstrat tält för 299kr som jag tyckte skulle duga för oss men okej kvalitet kostar och det är ju inte alla som får med försäljaren ut i skogen första gången man ska använda det.
Tillbringade alltså helgen i någon avlägsen skog mitt i ingenstans tillsammans med våra kära vänner Anna och Kristoffer.
Hittade en bra plats och slog upp våra tält, tillagade vår mat och satt runt en brasa och bara hade en lugn och skön kväll. Vaknade okristligt tidigt på morgonen av regnet som slog mot vårt tält och hann tänka: tur att vi inte köpte zebratältet innan jag somnade om. Vaknade igen några timmar senare av strålande solsken och avnjöt en härlig frukost under en gigantisk sten bland myror och mygg och konstaterade att det här vill jag göra om. Packade ihop våra saker och begav oss mot vårt mål för helgen, klättring...
Stod nedanför berget, tittade upp och funderarde på hur tusan dom hade tänkt sig att vi skulle ta oss upp där, fanns ju absolut ingenting att varken hålla i eller stå på... helt galet. Lydig som man är så var det bara att lyssna och göra som Anna och Kristoffer sa och vips så stod man där med selen på och igång med att bestiga detta omöjliga berg (enligt våra experter ganska lätt, hrmf)
Efter ett par meter upp när man började lita på att grejerna faktiskt håller och har vår alldeles egna klätterinstruktör på marken så var det bara att klättra vidare. Blev förvånad över hur mycket lättare det faktiskt var än jag trodde. Det räckte ju faktiskt med en liten spricka i berget för att kunna ta sig uppåt.
Det gick över förväntan för både mig och Henke, vi var visserligen inte i närheten av vad Anna och Kristoffer klarade men för att vara första gången så är vi otroligt nöjda med vår insats.
Nu hoppas jag verkligen att vi inte tröttade ut Anna och Kristoffer med vår okunnighet utan att vi kan göra om det här många gånger.
Det här med klättring var absolut något för mig... love it!
Får ännu en gång känna av varenda muskel i kroppen i form av en djävulsk träningsvärk... det tackar man för!

Underbara syskonbarn

Tillbringade lördagskvällen/natten hos mina underbara syskondöttrar. Jossi och Stefan var iväg på ett vad jag förstod mycket vackert bröllop och då fick Henke och jag äran att vara hos Leah och Nellie. Säger som Henke brukar säga, dessa två tjejer är rena propagandabarn. Leah levererade som vanligt kommentar efter kommentar som får mig att skratta högt och lilltösen Nellie är så charmig att man inte vet vad man ska ta sig till.
Efter mycket bus var det dags för Nellie att sova. Mätt i magen, ny blöja, på med pyjamas och med sin nalle i famn så var det bara att lägga ner henne så sov hon. Inte riktigt lika smidigt med uppspelta Leah men efter att bluddrat och sjungit lite för sig själv inne i sitt rum så sov även hon. Tanken var att lyfta över Leah från vår madrass till sin säng men en blick på en utslagen tjej fick oss att inte vilja väcka henne, slutade med att jag sov i en ca 3 dm för kort säng men vad gör det? Härliga, underbara tjejer...

My love 29 år

Grattis min älskling på din födelsedag. Passa på att njuta nu sista året innan du fyller 30 år för då smyger sig ålderskrisen på... =)
Självklart vill jag säga ett stort grattis till bästa mormor också, hoppas hon får en riktigt bra dag och att vi får fira henne lite senare när flyttlasset har gått...

Blir nog tyvärr inte så mycket till firande här heller idag, jag jobbar till halv nio men en härlig måltid på någon mysig restaurang hoppas jag att vi orkar med ikväll.
Lärde känna Henke för ganska exakt fyra år sedan när jag började jobba på Systembolaget, han blev då alltså 25 år men tusan vad orättvis denna värld kan vara, han ser ju inte ut att ha ändrats ett dugg sedan dess. Börjar undra ifall andra tror att jag har fått tag på lammkött =)

Henke blev tillfrågad för en tid sedan att ställa upp i någon undersökning inne på Ica. Han fick då frågan om hans ålder, svarade direkt 26... hm, missat ett par år där kanske =)

Nu hoppas jag i alla fall att han har en riktigt bra födelsedag på jobbet och längtar efter att få träffa honom ikväll!