Bebisar bebisar =)

Den här helgen har mina hormoner fått jobba för fullt, har tillbringat hela helgen med att åka runt och träffa alla dessa mysiga små barn och bebisar.
Började redan i fredags då vi stötte på familjen Sjöstrand/Svensson lite snabbt inne på affären. Fick en lite större dos av mina små syskonbarn i lördags då vi åkte ner och stöttade ÅFF. Nellie låg och hade det skönt i sin vagn och Leah växlade mellan att vara i min famn och att fara omkring. Efter matchen (som jag inte var helt nöjd över) så gick vi hem till ett par kompisar som nyligen har fått en liten Edith. Blev bjudna på mat och hade en jättemysig kväll med en liten bebis som låg och sov i min famn!
Igår tog vi en tripp till Henkes bror, lille Oliver har nu blivit nio månader och är hur charmig som helst. Hade en jätteskön dag med tipspromenad, Formel 1, och bus/mys med lillkillen!
Idag fick jag äran att umgås med Mia och deras söta lilla Emmy som nu är en månad gammal. Min kära syster tog med sig Nellie och Leah och gjorde oss sällskap, otroligt trevligt.
Vore kanske säkrast om inte Henke kom hem idag, efter den här helgen så är det svårt att inte vilja ha en egen liten bebis...

Gamle bruden har blivit 26 år...

Då har man hunnit bli 26 år. Tack för alla sms och vykort, alltid så roligt att få.
Blev firad av Henke redan på fredagen, kom hem sent från jobbet och möts av mat, blommor,ljus, present och min underbara pojkvän. Har nu blivit ägare till en superväckarklocka, kanske kan bli lite trevligare på morgonen. Om han köpte den för min eller sin egen skull har jag inte fått någon klarhet i än  =). Har suktat efter denna väckarklocka sen jag såg den för första gången hemma hos några vänner men har tyckt att den har varit för dyr men nu äntligen står den här. Blev inte riktigt den effekt som jag önskat första morgonen, var nämligen så fascinerad av fågelkvittret och lampan som sakta tändes så jag fick tillslut slänga på mig kläderna och springa ut till bilen för att stressa iväg till jobbet, kommer ut till bilen och inser att mina grannar har varit så kärvänliga och parkerat alldeles för nära, rusar in och sliter upp Henke ur sängen så han får hjälpa mig få ut bilen, det här med garage är ju en bra uppfinning *suck*. Lite småstressad start på dagen.

Flyttade min födelsedag lite tillfälligt till söndagen då det passade bättre för alla att komma. Skönt att äntligen bo så pass stort att jag inte behöver snylta på pappas hus längre. Ja ja, vi fick trängas lite men det funkade alldeles utmärkt ändå!

Blev så nöjd över alla presenter. Äntligen så kanske jag kan dra ner på mitt juicedrickande och göra lite eget kolsyrat vatten istället, tack familjen Svensson/Sjöstrand.

Kommer vara grymt snygg i min nya fina peak-klänning, tack underbara far.

Och vi ska inte tala om alla köttbullar och frallor som jag ska moffa i mig, mmm.... Min mormor är bäst!

Sitter och funderar på vad jag ska köpa för mitt presentkort från Cervera, kommer inte vara några problem att hitta något, älskar presentkort! Tack fasterAnnette & Göran

Kommer kanske njuta av ett glas gott vin i helgen, blev imponerad av Jonathans & Emmas goda smak, tack!

Lisette kan ju det här med att piffa till ett hem, fina ljus är efterlängtade nu när höstmörkret närmar sig, Tack Lisette, Jonas, Hampus & Kenny!

Har en galen katt som också har uppskattat alla blommor jag fick, har bara lyckats välta en vas en gång, det får vi vara nöjda med!

Min "riktiga" födelsedag var ganska lugn. Henke och jag gick ut och åt lite god thaimat, gick sedan på bio och såg "Flickan som lekte med elden" Hade hört blandade åsikter om den, kan väl inte påstå att jag var helt nöjd, den hade sina enorma brister men älskar man boken så vill man ju gärna se filmen också!
Nu väntar jag på att få gå och se "Snabba cash", ännu en bra bok som det blivit film av. Hoppas dom lyckas bättre med den.

Nu funkar väckarklockan alldeles utmärkt, vaknar på underbart humör =)
Tack ännu en gång för att ni gjorde min födelsedag så lyckad.

Bysjöloppet

I lördags dök det upp en massa gamla härliga minnen då vi åter stod men nummerlapparna i högsta hugg och det var dags för Bysjöloppet. Det var ju självklart inte jag som sprang, har tyvärr lagt av mig lite på den fronten, men däremot var det Leahs och Henkes tur. Leah får nöja sig några år med 1,3 km men Henke gav sig på 18 km, ska det va så ska det va... Ingen utmaning att köra 11 km, hmrf...

Sena som vanligt men vi hann fram lagom till Leahs start. Både Stefan och Leah såg riktigt laddade ut =)
Startskottet smäller och Leah springer iväg på sina små ben och moster Emma smälter.
Ungefär halvvägs så ville hon att jag skulle springa med henne också och vem kan säga nej? Vem som var tröttast av Leah och mig när vi kom i mål vet jag inte. Hon var så fantastiskt duktig.

Sen var det Henkes tur. Ärligt talat så var jag inte helt säker på att han skulle klara det, han hade ju inte tränat så långa sträckor i sommar men visst, han är både seg och envis så är det någon som skulle klara av det så är det ju han.
Det visade sig att det gick alldeles utmärkt, han såg kanske lite plågad ut när han kom i mål men tiden var bra mycket bättre än han hade tänkt sig från början. Snyggt jobbat!

Hoppas det blir av nästa år också...

Belgien

Vi borde skriva en guidbok som skulle kunna heta: Hur man hinner med Brygge, Gent, Bryssel, Formel 1 och en himla massa öl på en vecka...

Vår resa började lite knackigt med att vi hade glömt vår kamera hos Henkes bror då vi dagen innan var på Olivers dop. Söndagen fick alltså börja med att Henke tog vägen om Norrköping för att plocka upp den. Kom iväg en timme senare än planerat men vägen ner till Helsingborg gick smidigt så vi plockade nog in den missade tiden redan där.
Färjan över till Helsingör, avverkade Danmark i ett nafs för att sedan ta nästa färja över till Puttgarden.
Väl framme i Tyskland så började paniken smyga sig på en aning, vägbyggen överallt... Vågade inte tänka på hur lång tid det skulle ta. Blev mycket besviken på dom tyska motorvägarna, trodde att det skulle vara smidigt att köra där men ikke... Fortsatte att köra hela dagen och tog sedan in på ett hotell i Bremen för att sova några timmar.

Måndag - Tog plats i bilen igen och fortsatte genom Tyskland, lyckades fastna i en bilkö i två timmar, stekande sol och ingen AC, inget jag rekommenderar. Henke börjar få panik men tack och lov så börjar trafiken rulla på igen, visade sig att det var en lastbilsolycka uppe på en bro. Det var den första av flera olyckor vi såg.
Resten av vägen flöt på smidigt så framåt eftermiddagen var vi äntligen framme i Belgiska staden Brygge. Hittade en hygglig camping som fick duga.
En jättehärlig stad som jag gärna hade velat se mer av.

Firade att vi äntligen var framme med en femrätters meny på en Kinarestaurang.

Tisdag - Packade ihop vårt tält och gav oss iväg för att försöka hitta ett trappistkloster som vi var intresserade av. Det var inte så lätt som man kan tro. Trots att hela bilen var full av kartor så blev det problem då Belgien har två språk. Kunde alltså stå ett namn på kartan och ett helt annat på skyltarna, fick gissa oss fram ibland men efter lite snurrande bland småvägarna så var vi plötsligt framme.
Ölnördar som vi är så var vi fånigt glada över ölen vi köpte där, den är fruktansvärt svår att få tag på annars.
Fortsatte sedan vidare till ett par andra bryggerier för att sedan åka till staden Gent.
Hittade ett underbart bed & breakfast ca 5 minters gångavstånd från själva stadskärnan i Gent. Förälskade mig i denna underbart vackra medeltida stad. Kände direkt att jag skulle trivas. Boendet visade sig bli det lyxigaste på hela resan. Huset måste ha varit från sekelskiftet, säkert 5 meter i takhöjd, rummen var inredda efter världsdelarna, vi hamnade i amerikarummet. Somnade riktigt gott efter en god öl.

Inte alla som har så snygga garage till sina bilar...

Onsdag - Denna dag sprudlade av kultur, det blev flera besök i kyrkor, katedraler, klocktorn, guidad båttur på kanalen genom staden och en och annan öl.
Lyckades pricka in en gratis guidning i klocktornet, gruppen bestod av mig, Henke och en tjej till, mycket prisvärt... Det slutade med att vi satt inne i tornet och kollade på en flamländsk dokumäntär om hur tillverkningen av kyrkklockor går till... Det hamnar nog på listan över saker man aldrig trodde att man skulle göra.
Jag gick bara och njöt hela dagen, det går inte att beskriva vilka fantastika byggnader det fanns, skulle kunna visa massor av bilder men jag tror att man måste uppleva det själv.
Efter en sista öl så var det dags att ladda batterierna för morgondagens resa till Bryssel.

Torsdag - Intog vår frukost i den lyxiga matsalen med klassisk musik i bakgrunden. Betalade och tackade den härliga man som hyrde ut rummet åt oss och påbörjade vår resa mot Bryssel.
Gick bra tills vi började närma oss och råkade ta fel avfart från motorvägen, körde in i ett litet bostadsområde för att försöka lokalisera oss på kartan och ser att ett äldre par närmar sig vår bil, började undra om dom var irriterade över att vi blockerade deras hus men det visade sig att dom bara ville hjälpa oss. Det slutade med att mannen tar sin bil och visar oss vägen... vilken hjälpsamhet.
Efter mycket svordomar över alla dessa enkelriktade vägar så hittade vi vår camping. Det visade sig att vi skulle bo ett kvarter från europaparlamentet.
Slängde upp vårt tält och tog tunnelbanan för att leta upp mitt favoritbryggeri. För ca 50kr fick vi varsit häfte om bryggeriet och fick gå helt fritt, ingick även smakprov på två av deras öl...

Köpte på oss lite öl och snygga glas och gav oss iväg för att hinna se Bryssel på en dag.
Det blev en hel del vandring för att hinna se allt vi ville. Lyckades hitta Manneken pis (en liten staty av en kissande pojke) inte alls så imponerande som jag trodde men nu har vi prickat av det i alla fall!
Tog någon paus på ett av alla läckra ölcaféer, spanade in både choklad och ölbutikerna, Henke fick äntligen äta sina musslor, hittade en riktigt annorlunda bar som både Henke och jag fastnade för. Hade en skön dag helt enkelt.

Ännu en stad jag vill tillbaka till...

Fredag -
Efter en rejäl promenad och ännu mer bunkring av öl så lämnade vi Bryssel och begav oss söderut för ännu ett bryggeribesök. Vägarna blev mindre och kurvigare och vi hade nu hamnat i ardennerna.
Det tog lite längre tid än beräknat ner till bryggeriet så efter besöket körde vi därifrån lite smått stressade för att åka till Spa och leta upp ännu en camping. Det blev den roligaste sträckan att köra på hela resan, serpentinvägar i underbar miljö och i stort sett ensamma på vägarna, då fick vår lilla bil visa vad den gick för!
Hittade campingen utan några större problem, blev lite dyrare än vi hade tänkt men okej, det var ju fräscht och formel 1-helg så det fick duga.
Man kände av ganska fort att majoriteten på campingen var där av samma anledning som vi, en härlig spänning i luften!
En kall natt...

Lördag - Gav oss iväg tidigt mot Francorchamps (formel 1-banan), låg ca 1 mil från campingen. Hade tur och fick en bra parkering. hade tur igen då vi hamnade i rätt ingång för att hämta ut våra biljetter, kunde blivit långt för oss att gå annars. Med biljetterna i handen så kunde jag äntligen pusta ut... Skulle efter många års längtan få se ett formel 1-lopp.
Lördagen bestod av tidsträning och kvalet. Var inte helt nöjd över reslutatet på kvalet men hade väl inga större förhoppningar efter denna katastrofala säsong.
Hade en lugn och skön eftermiddag vid tältet, ville bara gå och lägga mig så att det kunde bli söndag snart. Kände mig som ett litet barn som längtar efter sin födelsedag.
En ännu kallare natt...

Söndag - Vaknade stel och frusen men vad gjorde det när jag äntligen skulle få utlopp för mitt allra största nördiga intresse, Formel 1...
Vi var på plats redan vid åttatiden, tur det för platsen vi hade sett ut oss dagen innan började redan fyllas med folk. Vi hade fastnat för en raksträcka där vi hade en fantastisk utsikt, såg bort mot start och mål och hade en gigantisk storbildsskärm framför oss.
Det blev en hel del väntan men vi hade laddat upp med kaffe, mat soduko, bok och allt möjligt så oss gick det ingen nöd på. Det var fortfarande ganska kallt men lagom när loppet skulle starta tittade solen fram.
Det går inte att beskriva vilken känsla att faktiskt få uppleva det på plats, det är svårt att förstå hur fort det faktiskt går, stämningen, dofterna, alla människor... helt otroligt! Lyckades pricka in rätt lopp... Första segern för Ferrari i år. Jag var så nöjd som man bara kan bli. Henke var fascinerad han också. Har fått ordentligt med mersmak nu.
Direkt efter loppet skyndade vi oss iväg till bilen för att försöka undvika de värsta köerna, det tog sin lilla tid men tillslut var vi uppe på motorvägen och kunde påbörja resan hemåt.
Henke avverkade en imponerande sträcka den kvällen men tillslut fick vi inse att vi behövde sova några timmar, tog in på ett hotell i Hannover.

Måndag - Bara att ge sig iväg igen.
Konstaterade att vi valde en bättre väg hem, mycket mindre vägbyggen och vi hade fått in snitsen på att läsa kartan ordentligt, allt gick så smidigt.
Började närma oss Linköping redan vid åtta på kvällen så när vi ändå var igång så kunde vi lika gärna ta trippen ner till Åtvid för att hämta katt hos syster.
Körde förbi pappa en sväng och visade våra kort.
Vi hade ett rasande tempo den veckan så det var först när vi började berätta om resan som jag faktiskt förstod vilken fantastisk vecka vi har haft... Tack älskling!